getlostsomewhere.reismee.nl

Dag 5 Gjesdal - Preikestolen Jørpeland

Half 9 worden we beide wakker. We hebben heerlijk geslapen met het enorme gekletter van de regen op ons dak. De wind was pittig en schommelde ons zachtjes heen en weer in slaap. In de Kia en caravan slapen ze nog. Is nog niet eerder voor gekomen dat wij als eerste wakker werden. Het is nog steeds rot weer. Alles is grijs, grauw en nat. Het regent net niet hard genoeg om mijn haar te wassen. Even geen idyllisch plaatje schieten bij de koffie. In plaats daarvan is het dweilen als je van buiten naar binnen komt. We hebben de Van goed geïsoleerd want we hebben nog niet één keer condensvorming gehad. De temp binnen is echt aangenaam. Ik maak koffie, ruim wat op en binnen een half uur vertrekken we richting Stavanger.

In Stavanger bezoeken we eerst het touristcenter. We parkeren de Van en checken de parkeerautomaat. Echt snappen doen we het niet maar Bas denkt dat ie betaald heeft maar kan niet uitvinden voor hoelang. We trekken een plan en gaan stad Stavangen in. Het is een super mooi stadje met een haven. De houten woon huizen zijn bijna allemaal wit maar de winkels in het centrum hebben veel kleuren. Het regent nog steeds en dat maakt het net ff allemaal wat minder fotogeniek. Jammer! We blijven niet al te lang rondstruinen want we hebben helemaal geen zin om te shoppen ofzo. Ik ga nog ff pinnen zodat we de camping kunnen betalen. Als we op de parkeerplaats terug komen blijkt dat we een bekeuring hebben. Hoe dan? De bekeuring blijken we al binnen 10 min dat we er stonden, gehad te hebben. Via een qr code krijg je foto's te zien van je voertuig en we staan er gekleurd op. We betalen direct online 55 euro.

We gaan tegen het middaguur op weg naar Jörpenland en pakken een camping. Om er te komen moet je door tunnels rijden. Gisteren hebben we er wel 13 gehad, vandaag 3 waarvan de langste 15km was. In deze tunnel hadden ze halverwege een reconstructie van daglicht gemaakt zodat je alerter blijft onder het rijden. De camping ligt bij Preikestolen. Preikestolen (vertaling is preekstoel) is een rots plateau dat 640 meter boven de Lysefjord uit komt. De hike is 8km en duurt heen en terug zo een 4/5 uur. De hike zelf is geen probleem, maar op dit moment regent het en is het uitzicht in de verte nihil tot niks. Alles is grijs en grauw en daar wil ik geen 8km voor gaan lopen. We denken er nog over na en beslissen later wel. De camping is prima. Niet zo charmant als in het wild staan natuurlijk, maar hij is wel mooi. Het blijft af en aan regenen. Bas wil niet de grote tarp op zetten maar zet een zeil op. Het voldoet en we kunnen prima droog buiten zitten. Op het moment dat we willen gaan wandelen gaat het nog harder regenen. Ipv daarvan blijven we lekker voor de Van hangen. Bas begint met voorbereidingen voor het eten en zet het mes in de anderhalve kilo ossehaas. Ik piel wat op mijn telefoon en kijk naar de nieuwe campinggasten en hoe ze aan het klooien zijn in de regen om mini tentjes op te zetten. Leedvermaak bij uitstek! Hierna ga ik ff lekker op bed liggen en Bas gaat uitgebreid douchen. Douchen! Ja eindelijk kan het! We gaan onszelf helemaal te buiten aan verwennerij, schone sokken, schone onderbroek, haren wassen, scheren en föhnen! Oké, de eerste twee doen we natuurlijk elke dag maar het stond wel leuk in het rijtje. We voelen ons weer helemaal fris en fruitig. Hierna maken we een korte wandeling en dan regent het weer. Mijn in model gefohnde haren was van korte duur. What ever.

Bas bbqed de tournedos en gooit er ook halve uien op. De boodschappen zijn na vijf dagen bijna op en we hebben nog niet de moeite genomen om een supermarkt te bezoeken. En we komen niet van de honger om want we hebben nog genoeg, alleen geen groente en aardappels. Het eten smaakt ook in de regen onder een zeil erg lekker. Als ik wil afwassen staat er een rij in de regen te bibberen om het afwashok in te kunnen. Serieus, waarom zou je in de rij gaan staan, wat is er mis met straks afwassen?!? We snappen helemaal niks van dat kudde gedrag. Hoe dan ook, ook dit zorgt weer voor leedvermaak. Ik zet de afwas terug en we gaan samen een ijsje eten.

Tegen de klok van 10 ruimen we alles op en zetten we alles klaar voor morgen. We zetten de wekker op half 6 omdat we toch die hike willen gaan doen. We smeren broodjes, zetten flesjes drinken koud en de koffie al klaar. Alles hangt af van het weer morgenochtend.

Internet is ruk nu, dus het blog komt morgen wel. Tegen de klok van 23 uur kan we naar bed.

Liefs Lis

Ma Buiting