getlostsomewhere.reismee.nl

Dag 8 Haugsvaer - Faleide

Half 9 wakker. Mooie tijd om eruit te gaan. Het miezert maar we kunnen overdekt en dus droog aan de picknicktafel zitten. Het miezeren is van korte duur. Als ik het toiletgebouw uitkom, stort de regen met bakken tegelijk naar beneden. Daar ga ik dus echt niet doorheen hè. Bas zit nog steeds bij de picknicktafel en roept dat mijn koffie koud wordt. Verdorie, dat wordt een sprintje trekken. Al snel gaat het ook nog flink waaien en nu staan we er echt niet meer droog. We vluchten de Van in en blijven de komende twee uur binnen zitten. Het weer is gewoon echt te slecht. Als het dan eindelijk bijtrekt gaan we storten, tanken en de weg op.

Overal zie je laaghangende mistbanken tussen de bergen en in de dorpen. Het is echt een mysterieus gezicht. Soms trekken ze net zo snel weer op als ze verschijnen. Dan ga ik de camera pakken en is het alweer bijna weg.

We hebben al door heel wat fjorden gereden en de een is nog mooier dan de ander. Heel soms denk ik even, ja nu weet ik het wel maar direct daarna is het weer net zo schitterend. Het weer blijft met vlagen slecht. We hebben er eigenlijk niet zo heel veel last van. De meeste regen valt tijdens het rijden. De temperatuur is prima en varieert tussen de 15 en 20 graden, afhankelijk van hoe hoog we rijden en of we zon vangen over de bergen.

We stoppen om een late lunch te nuttigen bij het dorpje Førde dat in het Sunnfjord district ligt met een 90mtr hoge waterval met de naam Huldefosse. Nog voordat we er waren zagen we hem al in de bergen. Als we genoten hebben van een gebakken eitje, wandelen we er naar toe. Tot onze verbazing kunnen we er helemaal naar toe lopen. Je zou er zelfs onder kunnen gaan staan als je dat zou willen. Alhoewel, het water dendert wel met een enorme kracht naar beneden. Als het lekker warm geweest zou zijn, dan zou ik een poging wagen. Het bos dat er tegenover ligt krijgt zoveel water dat de grond geen zand is maar volledig is bedekt met een dikke zachte laag mos. Bas vindt het net een elfen bos.

We rijden in het oosten van het Nordfjord district hoog door de bergen en het is een van de mooiste fjorden die we tot nu toe zagen. Alles is echt bizar groen. Van licht groen, donker groen tot knal groen en soms zelfs gif groen. Af en toe als ik een foto maak en zie hoe groen het is op de foto, kijk ik voor de zekerheid nog even om me heen of het wel echt zo is. En ja, dat is dus echt zo. Dit komt natuurlijk doordat alles zo vreselijk veel water krijgt. Niet alleen smeltwater maar ook regen en zon. Tja wat wil de natuur nou nog meer. De Notdfjord mondt uit in kleinere fjorden en ze zijn allemaal even schitterend. Het water is helder blauw doordat het smeltwater is van de Kjendalsbreen (breen =gletsjers) in de buurt.

In het dorpje Olden koop ik bij een outdoor Outlet store toch maar een outdoor broek. Ik vond het niet nodig maar ik zie bij Bas toch voordelen die ik ook wel hebben. Olden is omringd door de hoge bergen en ik vind maar rond kijken. Ook hier hangen de wolken laag en kijken het mistbanken. Wat we ook zien is een massa camping. Zij aan zij met hooguit 2 meter tussen elkaar staan er tientallen caravans en campers op een rijtje. Wat prijzen wij ons gelukkig dat we zelfvoorzienend zijn en kunnen wild kamperen. Het enige dat we mislopen is een fatsoenlijke douche en aanspraak.

De omgeving is zo mooi dat we niet meer willen verder rijden en tegen half 6 richting een plek in de buurt van Faleide via de app gaan zoeken. Weer lukt het ons om een heerlijke plaats met schitterend uitzicht te vinden. Bas bbqed ons avond eten, ik sta met de pootjes in het water, we genieten van de zon (die is er zeker met tussenpozen 45 minuten geweest) Bas gaat vissen en ik was af in het meer. We krijgen gezelschap van een andere camper en tot een uur of 10 zitten we gezellig te kletsen. Dus toch nog aanspraak gehad. Heb ik me voor onze trip suf zien naaien om hor gordijnen te maken voor de zijdeur en achterdeuren, hebben we hier nog geen mug kunnen ontdekken. Wel zo fijn! Helaas mogen we hier geen kampvuurtje bouwen dus tegen een uur of 11 gaan we naar binnen omdat het te fris wordt. Het plan is om niet te laat naar bed te gaan want Bas wil morgen vroeg vissen. Of het lukt is een tweede.

Lis

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!