getlostsomewhere.reismee.nl

Dag 18 Halmstad Brottet Zweden - Travemünde Duitsland

Aangezien we vroeg naar bed gingen hebben we een lange nacht gehad. Het is hier in Zweden een stuk warmer dan in Noorwegen maar de maxfann deed zijn werk prima op standje 50%. Het zwembad op loopafstand is al weer in rep en roer maar we hebben er geen last van gehad. Wel zijn we nog een tikje treurig vanwege het feit dat het niet meer zo gaaf is als in Noorwegen. We zijn natuurlijk ook wel enorm verwend geweest. Dat wil overigens niet zeggen dat Zweden niet mooi is. 2 jaar geleden hebben we een heerlijke vakantie in Zweden gehad. We starten langzaam op en trekken weer bij. We hebben gisteren toch nog ff de Van verplaatst omdat we het idee hadden dat we wel eens last van de zwembad bezoekers zouden kunnen krijgen. We staan een meter of 50 verderop tegen een bosrand aan. Goede keuze geweest, we drinken nu onze koffie rustig in de zon met uitzicht op het bos. Nieuwe ronde nieuwe kansen voor vandaag. Denemarken staat op het programma. Het is 9.21, Let's go!

We hebben bedacht dat we, voordat we de brug tussen Zweden en Denemarken opgaan, eerst nog even een pitstop maken bij Malmö. Er is daar een plek waar we eerder zijn geweest en waar je heerlijk in de zee kan zwemmen. Daar ben ik wel aan toe.

11.13 uur staan we op de bekende parkeerplaats bij het strand. In rap tempo kleden we ons om, pakken een tas met ontbijt spullen en lopen naar het strand. Strand? Ja ik denk dat gras aan het water ook strand heet. We gooien de spullen neer, lopen de fijne houten pier op en gaan direct de helder groene zee in. Oh wat is dit lekker zeg. En wat een verschil met onze aankomst gisteren in Zweden. Wat ons op valt is dat de Zweden zich strak aan de afstandsregel houden. Iedereen ligt keurig op afstand en ook op de pier en bij het trapje geven ze elkaar steeds keurig de ruimte. Het water is heerlijk koel en verre van koud. Ik hoop eigenlijk nog wel ergens een buiten douche te vinden, want dat zoute water gaat zo trekken op je huid en mijn haar is nu echt gewoon stro. Dat neemt de pret van het zwemmen echter niet weg. De bomen hier zijn weliswaar groen maar het gras is groenig, droog en dor te gelijk. Een zandstrand wordt absoluut niet gemist. Nog een verschil, de Zweden zijn vriendelijker en spreken je uit zichzelf aan. Dat heb ik de Noren nog niet zien doen. Het is nu 24 graden en er staat een best windje. De weersvoorspelling zegt dat het gaat regenen en onweren na 13.00 uur dus wordt dat onze cue om te vertrekken. We zien in de verte idd een wolkenpartij, nu nog wit, maar terwijl we er maar kijken zien we hem gewoon groter en groter worden, dus het kan maar zo. Intussen genieten we nog ff van de zon en de Noorse crackers met noorse leverpastei smaken ook lekker in Zweden. We blijven hier tot half 2, hebben geen regen gezien en gaan dan de weg weer op.

Als we de Öresundbrug op rijden zijn we om 14 uur in Denemarken. Ze hebben een kleine detour via een eilandje langs de brug bedacht om te controleren. Dit is puur vanwege covid want het is hier anders niet. Sommigen mogen door, maar wij moeten onze paspoorten laten zien en aangeven waar we heen gaan, hierna kunnen we zonder probleem verder rijden. Na een half uur in Denemarken te zijn begint het te regenen. De bui op zich valt nog mee, maar we kunnen aan de weg zien dat er hier al wat liters naar beneden gekomen zijn. We wilde eigenlijk nog een strand bezoek doen en dan morgen de ferry pakken maar nu weten we het nog niet zo zeker. Waarom hier blijven als het pokkeweer is? Het bleek achteraf een lokale bui te zijn, want nu is het weer stralend weer. De plannen blijven zoals ze waren.

We maken een pitstop om koffie te drinken. Het is een mega ongezellige picknick plaats met een bagger restaurant. Ik wil koffie maar als ik er aan ruik besluit ik deze niet te drinken. Bas neemt veilig cola maar er ligt niks veiligs (lees bekend) voor mij. Ik besluit een frambozen yoghurtdrank te nemen maar deze smaakt naar smakeloze karnemelk en dat lust ik ook niet. Dan koop ik wel een chocolade milkshake, lijkt me toch stug dat ze dit niet normaal kunnen maken. Als ik de beker krijg dan zit deze helemaal vol met zwarte druppels aan de buitenkant en hij smaakt me echt niet. Van die zwarte druppels als wanneer je je vieze handen gaat wassen, je kent het vast wel. Vieze koffie, vieze yoghurtdrank, vieze handen en een vieze milshake. Ik had ook eigenlijk gewoon koffie in de Van moeten zetten maar we wilden het ff snel doen. Als ik buiten kom is Bas aan het bellen met de ferry company. Hij heeft besloten om toch geen nacht in Denemarken te blijven en dus wordt de ferry naar vanmiddag verplaatst. Ik vind het prima, heb toch al weinig tot niks met dit land.

Ik spot een bord met Vordingborg kasteelruïne, laten we gaan kijken, roep ik spontaan tegen Bas. Hij sputtert wat tegen maar we rijden er toch voor om. Je zei niks cultureels meer deze vakantie, je hebt gelogen, jammert Bas. Ah kom op, niet zo piepen, het is vast heel mooi. We zien de kasteeltoren en een stuk muur, lopen het trapje op en zien een groot grasveld. Op dat grasveld liggen her en der metalen blokken en dat was het. Er was verder gewoon niets. Een grasveld met een toren en die toren is niet eens heel bijzonder!! Ik kom niet meer bij van het lachen en je kan je al het commentaar van Bas wel indenken, denk ik. Ik kreeg er spreekwoordelijk van langs en hij heeft nog gelijk ook. Hoe dan ook, we hebben weer hartelijk gelachen om deze miskleun. Het positieve is dat we hier heel goedkoop in de buurt konden tanken, namelijk voor 1,13 euro per liter. Cultuurliefhebbers.. We zijn het niet en zullen het ook nooit worden.

Bij Rødbyhavn vaart net de ferry weg. Is helemaal geen probleem want ze varen om de 40 minuten en dus wachten we gewoon. Het blijkt dat de volgende ferry snel vol zit en dus moeten we nog een keer 40 minuten wachten. Ach we hebben alle tijd dus het doet ons niks. Als de ferry er wel is gaat alles vrij vlotjes en de tocht zelf duurt maar 3 kwartier. Om 7 uur rijden we van de boot af en zijn we in Duitsland. We weten dat er een persconferentie gaande is van Rutte en de Jong en ook die volgen we live in de Van onder het rijden. Weliswaar hangt het beeld op zijn zij, maar we luisteren en kijken niet.

Op een parkeerplaats stoppen we even om een slaapplaats te zoeken op de app. We denken er 1 gevonden te hebben die wel leuk lijkt. Verder is er niet zoveel moois in de buurt en in veel verder rijden heb ik geen zin meer in. Het risico zit er in dat alles bezet is omdat we zo laat zijn.

Niets is minder waar, er is gewoon plaats. Deze plaats verbaast ons enorm. Het is een parkeerplaats en wij staan aan het randje. Daarna komt een grasveld met grote moderne avonturen speeltuin en dan de boulevard en het strand en dan de zee. Huh? En hier is het gratis? Voor de zekerheid loop ik alle borden af die ik kan vinden, maar er staat niet over kamperen. Er staan nog 3 campers dus het zal wel. Overigens moet er wel betaald worden tussen 10 en 18 uur namelijk wel 4 euro! Bas en ik gaan een stukje lopen over de boulevard. Het ziet er prachtig uit! Piertjes die de zee in steken met trapjes om te kunnen zwemmen, cafe/restaurant, vis tent, bankjes, lampjes enz en op loop afstand van het centrum. Serieus joh, hoe kan dit? We besluiten hier morgen wat langer te blijven. Nu we weer veel minder ver naar het noorden zijn, wordt het ook veel sneller donker. Hadden we in Noorwegen om half 12 nog licht, zitten we nu op de pier om half 10 al in het donker. We genieten nog even van het geluid van de golven die neerslaan tegen de rotsblokken aan het wandelpad langs de boulevard en terwijl we teruglopen en bijna bij onze plek zijn, rijdt er een politieauto de parkeerplaats op en ook direct weer af. Het is duidelijk dat we hier dus staan mogen. Kunnen we mooi met een gerust hart naar bed.

Lis


Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!