getlostsomewhere.reismee.nl

Dag 7 Røldal - Haugsvaer

Om kwart over 6 staan we buiten samen met buurman Dennie. We drinken koffie terwijl we het dal in kijken en getuige zijn van het optrekken van de mistbanken op het water. Het is net of moeder natuur op deze manier haar kado laat zien door het prachtige dal te ontsluieren. De zon probeert door de wolken te breken, maar verder dan 2 stralen komt het niet alvorens het wolkendek weer dicht trekt. De schapen liggen nog steeds te slapen op de weg. We hebben weer heerlijk geslapen vannacht. Buiten werd het laat in de avond guur en winderig, maar binnen loeide de kachel en was het heerlijk warm. Als een blok vielen we in slaap na een dag met zoveel fysieke inspanning en mentale hoogtepunten. Om 10 voor 8 zwaaien we Dennie gedag en gaan we rijden. Zo bijzonder om het dal nog geen 10 minuten eerder van bovenaf te bewonderen en dan nu er weer doorheen te rijden en al dat moois van dichtbij te zien. Er wordt getankt, ontbeten en we kiezen de route voor vandaag. We gaan weer door Odda en worden direct weer getrakteerd op spectaculaire watervallen. We stoppen even bij Låtefossen waterval. Het is een tweeling waterval dat ten zuiden van Odda ligt met smeltwater vanuit het Lotevatnet. Met veel geweld stort het water 165 meter omlaag  en stroomt het gezamenlijk onder de brug door in de rivier de Grønsdalslona. Het is een prachtig gezicht en het is niet geheel onverstandig om even een jasje aan te trekken anders is het lastig om droog te blijven.

Odda zelf ziet eruit als een industrie dorp. Niet zo lieflijk en mooi als de andere dorpen.

Bij Ullensvang drinken we koffie met danish pastry erbij op een super picknick plaatsje. We bekijken op de kaart welke kant we op willen. We weten het eigenlijk niet zo goed. We besluiten om richting Bergen te rijden maar zijn er eigenlijk nog niet zo zeker van of we daar heen willen. Bergen is enorm toeristisch en van andere vakantiegangers hadden we al gehoord dat het er super druk is en het lastig is om je aan de covid regels te houden. We denken er nog ff over na.

Het eerste gedeelte van de route is prachtig. Aan de ene kant van het meer staan hoge bergen met watervallen en paar huizen. Aan de andere kant, waar wij rijden, staan veel huizen met enorme glooiende kersengaarden en appelgaarden tegen de berg op. Langs de kant van de weg staan overal stalletjes waar ze bakjes met fruit en flessen met sap verkopen. We zoeken een stalletje voor kersen maar steeds zijn ze leeg verkocht. We eindigen met vers geplukte frambozen. De stalletjes zijn onbemand, je stopt geld in het potje en klaar. Heerlijk. De route zelf is, zoals alles hier, prachtig. Als de weg te smal is krijg je een stoplicht dat voor 5 minuten op rood gaat zodat de andere kant kan rijden. Vooral met onervaren camperchauffeurs met van die gehuurde bakbeesten is het spannend. Sommigen rijden al met geplakte buitenspiegels. Net als de dagen hiervoor krijgen we ook weer de nodige tunnels voorgeschoteld. Wat nieuw was voor ons is een tunnel met een complete rotonde in het midden. Mijn ogen worden moe van de tunnels. Licht, donker, licht en weer donker, ze worden er zwaar van. Wat ook niet helpt is dat ik al 2 dagen niet meer dan 5 uur per nacht heb gehad.

Een tijdje later zijn we de tunnels zat en willen we ff chillen en op de app vinden we een leuk plekje langs een prachtige route. Wat er niet bij stond was dat het een bergpas was met een paar beste versmallingen en flink bergopwaarts. Wij passen prima, maar met een tegenligger is het passen en meten en soms is er gebrek aan geduld. Als we hoog in de bergen zijn zien we grote vis kwekerijen in het water liggen. We zouden er graag een kijkje nemen maar kunnen niet uitvinden hoe we daar moeten komen. Ook op Google is er niks over te vinden. Jammer. Het plekje is mooi met uitzicht op het dal en water. Maar omdat we aan zo een smalle hoge bergpas staan, kan je verder niks. Niet wandelen, geen dorpje bezoeken, gewoon niks. Na twee en half uur gestaan te hebben slaat de verveling al toe. We hebben heerlijk gezeten hoor, lekker gechilled, klein tukje gedaan, zitten lezen en genieten van het uitzicht. Weer hebben we het over bergen. Twijfel over wel of niet bezoeken. We rijden gewoon door en zien wel wat het wordt. Komt eigenlijk ook wel goed uit want we hebben mega spierpijn. Dwz ik heb echt moeite met lopen vanwege pijnlijke kuiten, ze zijn knoerthard en staan enorm strak. Beide hebben we ook spierpijn in onze bovenbenen. Dus in een actieve dag hebben we sowieso geen zin. Op het moment dat we dat beslissen, rijdt er een stadsbus voorbij. Als je daar achter rijdt laat iedereen je voor en gaat iedereen aan de kant. We springen in de Van en gaan er snel achteraan. We hebben gelijk het rijdt supertof nu over die smalle bergpas omdat alle auto's wijken voor de bus. Het scheelt de helft van de tijd. Slim van ons.

We hebben zin in snoep tijdens het rijden. Dit hebben we niet mee genomen en dus kopen we het hier. We schrikken ons kapot van de prijzen, een simpele snicker kost 2 euro 70. Kijk daarom hebben die noren een beter figuur dan ik. Toch laten we ons niet ontmoedigen, het is tenslotte vakantie. We scheppen snoep en nemen ieder wat te drinken erbij. Bij de kassa rekenen we 39 euro af. Katjing!!

Op de app is er geen enkel mooi plekje in de buurt van Bergen te vinden, zelfs de campings zijn spuuglelijk en we willen er niet staan. Het haalt onze twijfel weg en we slaan Bergen gewoon over. We komen hier nog wel terug in een andere vakantie. We rijden door tot we geen zin meer hebben en dat is tegen 19 uur. Aan de kant van de weg doemt een groot tankstation op met prachtige faciliteiten. Je kan er slapen, picknicken, schone wc's, stort voor campers, supermarkt, klein café /restaurant, kapper, omringd met bergen en water als uitzicht. We doen het en gaan er staan. Bas bbqed de ossehaas puntjes en tournedo's, erbij hebben we heerlijke broccoli salade. Inmiddels staan er 5 campers op een rij. We zitten prinsheerlijk de rest van de avond aan de picknicktafel, de wind is gaan liggen en de temp is een aangename 18 graden. Met de wetenschap dat heel Nederland zit te puffen van de hitte, zijn wij blij dat we dat missen.

Lis

Ma Buiting

Inderdaad , puffen is het juiste woord ....... of binnen zitten met airco of zoiets Ik hou van de zon, maar dit !!!!!!!!!!lLeuke blog , vind het nog steeds erg leuk om jullie te volgen . Liefs van ons????

Elma Harmans

Wat heerlijk om zo een beetje mee op vakantie te zijn! Genieten!

Bas & Lis van der Hulst

?